Lance Letscher’s Statement

9 septembre 2011

One of the themes that has been consistent with my work for the last several years is based on the idea of “interiority”; the idea of creating a visual diagram or pictorial narrative structure that reflects the mechanics of an inner thought life. Although there can be autobiographical references, mostly they are fictional and often have to do with chaotic, disjunctive or dissassociative thinking.

In some of the most recent pieces, there are hints at figuration. These figures are often used as an armature for developing depictions of independent memories, personalities or events that might come into play within an individuals inner landscape. When I happened upon this idea, it really opened up a new direction in the work in terms of building a much more complex narrative structure through the dynamics and interactions of the various characters within each piece.

Another, parallel development in the current work involves the use of typography and letter forms. These pieces often hint at words and phrases and then change direction abruptly. Part of my understanding of this direction has to do with engaging the viewer’s verbal and problem solving imagination in an elusive way to create a tension that pulls both towards and away from that type of resolution. I think that this creates an opportunity for the abstract quality of the letters and the use of color start to become the real communicative voice of the collage. The moment of that transition from verbal to visual is, to me at least, very exciting.

lance -letscher-lots-of-little-lesons-1mb

 

Un des thèmes récurrents dans mon travail de ces dernières années se fonde sur l’idée “d’intériorité” ; l’idée de créer un schéma visuel ou une structure narrative qui reflète le fonctionnement de la pensée intérieure. Celle-ci peut inclure des références autobiographiques, mais la plupart sont imaginaires et s’associent souvent à un cheminement chaotique, disjonctif et en rupture.

Dans certains de mes travaux récents, il y a des traces de figuration. Dans ce cas, la figure sert de trame permettant de représenter certains souvenirs, certaines personnes ou des événements extérieurs susceptibles d’interagir avec le paysage mental du spectateur. Quand cette idée m’est venue cela m’a ouvert une voie nouvelle et m’a permis de construire une structure narrative beaucoup plus complexe à travers les forces et interactions des différents éléments de chaque collage.

Parallèlement, l’autre évolution de mon travail est l’utilisation de lettres et de caractères typographiques. Dans ces travaux il peut être fait allusion à certains mots, certaines phrases, avant qu’il y ait un changement total de direction. Ce que je sais de cette nouvelle direction c’est qu’elle permet de provoquer indirectement l’imagination du spectateur confronté a une énigme textuelle et créer chez lui un tiraillement entre différentes solutions. À mon avis cela permet aux lettres – entités abstraites – et à la couleur de devenir la voix intérieure du collage. Le passage du verbe à la perception visuelle est très excitante, du moins pour moi.

 

recent news

Search :

Archives